CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

10 February 2011

susu VS adik


Salam,
Haa..ambik ko arinih dah 3post dah...ni lar akibat kalau terlebih rajin..(mentang2 bos takde huhuhu)

Ari isnin pepagi lagi aku dah berangin dah..kul 8am dapat msg dr pengetua/guru besar dhia, bgtau soh antar susu dhia..aku pun cepat2 lar tepon mr.hubby soh antar susu..nasib lar mr.hubby keja petang minggu nih kalau tak setengah jam lar nak tunggu aku sampai dari offis ke taska..tak lama tu Kak Su (pengetua dhia) call tnya dapat sms tak..aku pun pe lagi..

Begini lar dialog aku dgn Kak Su..

Kak Su: Farhana dapat tak sms akak?
Aku : dapat..kejap lagi suami sy hantar..kenapa tak bagi tau pun susu dah habis?
Kak Su: eh Lela (teacher dhia) takde ke bagi tau?
Aku: selalu kalau susu dah nak habis mmg bagi tau..tapi yang ni takde pun bagi tau..kalau bagi tau msti saya bawak..
Kak Su: oooyeke..ni Lela cuti dua hari ni..isnin dengan selasa dia cuti..dia lupa bagitau lar tu..
Aku: takpe lar kak jap lagi sampai lar suami saya tu..nasib suami saya ada kat rumah..kalau suami saya takde setengah jam baru saya sampai sana dr ofis..lain kali kena lar bgtau awal2 bnda2 macam ni..
Kak Su: ye la..dhia minum susu apa farhana?
Aku: mamil..(aku dah malas nk layan dah)
Kak Su: nanti nk beli kat mana susu tu?
Aku: susu dhia tu kt kedai kawasan kita tu tak de jual cuma ada jual kat Speedmart 99 je..
Kak Su: ooo kedai kt depan jalan nak masuk taman tu ye...kalau dah tau kat situ nnti boleh lar beli kat situ kalau dah abis..

Dalam ati aku berkata-kata kalau lar time tu susu mmg dah abis, pstu lupa bagtau..diaorg nk beli kt Speedmart tu nk kena tunggu kedai bukak kul10am..dah lar kengkawan dhia takde minum susu yg sama kalau tak leh ar pinjam nnti ganti ler balik..

Ish aku bab2 anak ni mmg lar cukup ambik berat..setakat ini tak pernah lar lupa kalau diaorg ckp susu dah nk abis ke pampes dah nk abis ke..msti aku bawak punya..sbb bnda2 tu sume mmg kt umh ada siap stock beli banyak2..botol susu sume aku tak pernah ler lupa bawak ari2..ms mula2 hantar dulu diaorg ada tnya botol susu nak tinggal situ ke nk bawak balik ari2..aku nk bawak balik ari2..balik je dari jemput dhia msti aku basuh bersih2 botol susu, botol minum dgn pinggan makan dhia..kat school dhia guna botol MAM yang bawah leh bukak..kalau basuh mmg kena bukak suma n kena cuci part2 tu bersih-bersih..makanan dhia pun slalu aku bawak bekal kecuali kalau tak sempat je lar walaupun kt situ mmg ada sediakan makanan..

aku mmg payah skit nk percaya kt org bab2 kebersihan anak ni..kalau aku balik kampong ke jarang sekali aku soh adik2 aku basuhkan botol susu melainkan dhia tengah meragam..mandikan pun tak pernah soh org lain even mak aku or MIL..masa dalam pantang lepas seminggu aku mandikan dhia sendiri..ms tu mr.hubby dah ajar lar cara-cara nak mandikan bayi nih..(mujur mr.hubby pun ada pengalaman menjaga baby sebab adik2 dia ramai oooo...) mula2 takot jugak..ye lar dengan bayi baru lahir yg lembut lagi dengan aku takde pengalaman..mak aku mmg takot ar nk mandi budak nih..sbb mak aku dulu kitaorg adik beradik sume arwah wan yang bereskan..sebab tu mak aku tak berapa tau sangat..makanan dlm pantang pun aku banyak tanya mak mertua dengan kawan2 ofis..kalau tnya mak aku suma leh makan..hehehe..cuma ms aku balik umh mertua dalam pantang sebab kena berurut tu je lar mak mertua aku yg mandikan dan uruskan dhia..

Semalam jemput dhia, cam biasa teacher Ros yg antar dhia..dhia mmg suka sgt dengan teacher Ros,  aku pun pekenan cara Ros  jaga dhia..lagi pun dhia dah serasi agaknye dengan Ros tu mana taknye dari start antar dhia kat taska 7bulan Ros yang jaga dhia..tp bila dhia dah setahun teacher Lela yang jaga dhia pulak..mula2 aku heran gak napa lar dhia ni cam budak tak siap je petang2 aku jemput dia..dengan comotnye..kalau mkn tu mulut cm tak basuh..rambut tak letak minyak..takde bau wangi pun..kadang2 time aku jemput tu dhia mmg dah “beyak” dah tapi tak basuh..sampai dah kering dah “beyak” dia taw..dah 3kali jugak lar..masa Ros jaga dhia takde pun camtu..mr.hubby soh bgtau diaorg..tapi aku takmau sebab takut nnti kalau aku bagitau terasa ati pulak nnti kang dia babab dhia ke..

Penah gak lar hint2 tanya kt Lela tu “dhia ni tak pakai minyak rambut ke”..(sebab rambut tu takde bau pun minyak yg aku bgtu..tp dia ckp letak..bila tnya “kenapa mulut dhia comot je”..”dah basuh dah tadi kak, tapi dhia ni tak reti dok diam” aku diam je ar..nama pun budak mmg ar takreti dok diam..kalau dah basuh mulut tu takkan ar rupa cam tak basuh je..

Ni dah 3 ari teacher Ros yang jaga dhia mmg aku suka sgt ar...dhia pun bertambah suka lar...kalau nk balik tu siap “bye..bye” lagi..pstu asyik tergelak dengan senyum je..kalau dengan teacher Lela dia jangan harap dhia nk bye..kadang2 tak pandang pun..sibuk dok intai teacher Ros dia kat dalam..

Ros bagitau semalam dhia suka dengan baby..ada baby baru masuk..dhia main cak-cak dengan baby tu..siap usik2..aku risau je dhia geram ke nk gigit ke baby tu tapi Ros kata takde pulak dhia geram ke hapa elok je dia main2 dengan baby..owh penyanyang rupanye anak aku nih..msti ar kan like mother like daughter ar..hehehe..dhia paling suka jmpa baby msti dia akan cium banyak kali..so sweeettt lar anak ibu nih..:)

Aku tnye dhia “dhia nak adik ke?” Ros ckp “ha dhia mintak mintak ibu adik”...tersengih2 dhia...hehehhe...balik je umh terus call mr.hubby bg tau..dia pun gelak sakan lar..boleh pulak mr.hubby ckp “dhia cam dah bersedia je nk adik..sebabkan kt umh dia macam boring je main sorang2..tapi kalau nk bagi dia adik pun kesian, tak bagi adik pun kesian kt dhia..sebab kurang kasih sayang nnti...dhia kan manja sangat..” lega aku bila mr.hubby ckp cmtu..sbb aku lum nk lagi tambah..sebab bia dhia besar 3thn ke..tambah pulak dhia ni jenis manja sesangat..tp kadang2 kesian jugak sbb dia cam boring tau klu kt umh sorang2..kalau dah rezeki nk bagi  wat masa skang ni aku tak penah tolak pun..:)

dhia minum susu ni..dari step 1 sampai step 3



basuh botol msti guna benda alah nih baru bersih..bukan guna sabun pinggan mangkuk ye puan-puan..:)


botol MAM yang sangat best..(eh macam aku lak yg isap botol heheh..)
Dhia yang mungkin nak adik..ni lar pic yg aku letak kt dekstop ms mengandungkan dhia..ada skit sama lar tang mata itam yang bolat besar...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...