CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

19 April 2011

Bermula 25 Jun 2011 semua blog yang tak guna akaun Google akan DIHAPUSKAN!

Pagi-pagi sampai ofis terus ada mood nk BW..jalan punya jalan terjumpa entry ni kat whiteymommy. Dari apa yg aku baca kt blog whiteymommy nih mulai 25 Jun 2011 blogger yang tak guna email Google(gmail) masa login blog akan dihapuskan..

Aku pun mengelabah ar coz aku guna email yahoo utk login blog..ye ar kang tak pasal2 ilang lak blog aku nih..sedangkan aku ni pemalas nk update inikan pula nk wat blog baru semula..atleast ada lar tatapan anak cucu cicit aku kelak..huhuhu

ok sesapa nk tau cara2 nk tukar sila baca betul2 k..sebab mula2 aku baca sambil buat mmg tak jadi..kena baca dan paham baru buat k..

1. Create akaun gmail --> bagi sesiapa yg belum ada akaun gmail yer..yg dah ada tu senang skit bleh terus tukar..

2. Sign in blog macam biasa (guna email yahoo-contohnya). Pergi Settings > Permissions > klik Add Authors > Masukkan email gmail yang telah di create tadi > klik Invite


3. Login akaun gmail > ada email jemputan > klik link untuk pengesahan. Akan ada notis "To join this blog as an aouthor, accept the invitation by signing in with your Google Accaount here". Bila dah klik HERE terus dibawa kita ke dashboard blog
.

4. Logout dari akaun gmail tersebut dan login pula menggunakan email yang mula2 (yahoo)

5. Pergi Settings > Permissions > ada nickname dan email yang baru kita add tadi sebagai author. Klik grant admin privileges.

6. Nickname lama dan email lama boleh di remove, sekarang blog tersebut menggunakan akaun gmail sepenuhnya.

Kalau ada lebih dari satu blog, ulang proses yang sama..

Mula-mula tu takut gak nk remove kan nickname lama, kang tak pasal2 ilangkan blog aku nih..tapi jgn risau bila dah remove nickname yang lama boleh terus login blog guna gmail tu..

TAPI semua blog yg kita follow tuh ilang, kena follow balik guna ID yang baru k..mmg jenuh ar nk follow satu2kan?

Content kekal..tp klu rasa tak confident, sila buat backup yer kengkawan..ni caranya--->

Login blog > Dashboard > Settings > Blog Tools > Klik pada Export Blog


tutorial nih kredit kpd whiteymommy coz sudi share ilmu nih..

::jgn pelik klu tengok aku baru follow blog korang eh..pstu yg aku prasan pic profile aku ada 2 kali kt followers korang yg lama punya still ada::

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...