CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

03 February 2012

Jangan mudah percaya dengan khabar angin

sejak kebelakangan ni banyak pulak orang yang tidak bertanggungjawab menyebarkan berita palsu berkaitan kematian orang. aritu pasal Azian Irdawati pastu semalam tengok berita pasal kematian Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar walhal diaorg sihat je.

bila tengok berita malam tadi, aku teringat pulak kesah 2tahun lepas kot..

begini kisahnye..ceewwaahh!!

aku kalau kat rumah  memang hp selalu letak dlm handbag je, masa tu hp tak canggih lagi so terbiar je la ko dlm handbag. skang ni pun terbiar jugak! dalam pukul 9.30pm aku pun tergerak ati nak pi tengok hp dlm handbag, tengok banyak benar misscall nombor yang tak kenal, pastu ada la nombor sepupu mr.hubby, husband ayong misscall.  aku pun malas la nak return call kalau urgent mesti diaorg sms. 

aku baru nak melangkah keluar bilik hp aku bunyi lagi, nombor tak kenal jugak..aku ni kalau nombor lain macam je memang aku jarang² angkat. tapi kali ni aku tergerak ati nak angkat.

aku : bila angkat aku diam dulu..

OTK(org tak kenal) : hello, assalamualaikum

aku : waalaikummusalam

OTK : diam lama..

aku : siapa ni? nak ckp dengan siapa?

OTK : saya ni wantech (aku kenal dah siapa dia ni) kawan man. dia ada??

aku : ooo..ada kenapa?

OTK: haaaaa (suara terkejut plus menjerit skit) ada??

aku : ha'ah ada ni, nape nak cakap ke??

OTK : boleh jugak

aku pun pass la hp kt mr.hubby, masa tu kitaorg tgh tengok tv dhia masa tu kecik lagi dah tido dah. bila aku ckp wantech yg call, mr.hubby terkejut la nape pulak dia call hp aku.

diaorg pung pang pung pang cakap..sambil mengucap panjang mr.hubby pastu gelak² sakan pulak..aku langsung la tak paham. 10 minit gak la diaorg berborak sakan.

pastu aku terus tnya mr.hubby

aku : camne wantech  boleh dapat nombor ayg pulak?

mr.hubby : dia mintak kt abg combat

aku : patut la nombor abg combat call, pastu ni ha kemain banyak nombor ntah sesapa ni..nape bang?

mr.hubby : ada kawan kampung tengah lepak kat kedai minum, pastu ada sorang pakcik ni ckp "arwah dah si man tu ye"..pastu member tu tanya la "man mana" pakcik tu cakap "ala raja azman anak si yazir anak si raja lone tu ko tak tengok ke berita tadi" member abang terkejut la, padahal baru lagi jumpa. member tu tanya kat pakcik " meninggal sebab apa". pakcik tu ckp "nak pergi kerja kena langgar dengan lori ke apa ntah" tu yang dia call abg combat tanya psl abg. si wantech ckp diaorg semua call hp abg tak dapat pastu call ayg pun tak berangkat, ayong call mira (adik ipar aku) tanya betul ke, dah diaorg kat rumah terkejut.

tengah dok dengar cerita mr.hubby adik ipar aku E pulak call

E : assalamualaikum kak long (suara nangis)

aku : waalaikummusalam. nape ni E, kejap ye 

terus aku pass hp kt mr.hubby, mesti diaorg kat kampung dah tau berita tu. mr.hubby pun tenangkan la adik dia jgn nangis..

pas adik ipar call, aku soh mr.hubby on hp dia pulak..bila on je memang melambak org call dia..office pun ada call jugak..malam tu kemain la ramai member² call mr.hubby.

ya allah dalam ati aku tak tau nak ckp apa ntah..kalau la betul² terjadi perkara macam tu aku tak tau la boleh teruskan idup ke tak..terus aku pandang dhia tengah tido masa tu..automatik aku terus nak nangis sambil peluk mr.hubby.

mr.hubby gi kerja naik moto, dlm 45 minit gak dari rumah ke office dia..kalau mr.hubby nak gi kerja memang dalam ati aku berdoa supaya dia selamat sampai pergi dan balik. lebih² lagi kalau dia kerja petang atau malam. tapi tiap masa pun aku risau jugak la. kalau dia gi kerja pastu tak call aku atau aku call tak dapat memang aku susah ati sangat.

esok pagi² aku dah bukak segala berita online nak cari berita pasal kemalangan nama sama dengan mr.hubby.

nama arwah tu memang sama sebijik cuma nama ayah dia je lain. berasal dari Banting gak. kalau tak silap aku arwah nak gi kerja (naik moto ke naik lori ntah tak ingat la) dia kerja kat new street times OTW nak gi kerja tu kemalangan (kena langgar apa aku tak ingat jugak). terus aku call mr.hubby bagi tau..patut la diaorg semua ingat mr.hubby sebab nama sama. agaknya pakcik tu dengar nama depan je kot tak dengar nama ayah dia skali. sebab pakcik tu tersebar berita pasu ni kat family, member, officemate dan sebab tu jugak la family mertua aku dah nangis sakan, pastu member² kt kampung pun dok risau dengan aku. ye la call hp aku dgn mr.hubby tak dapat.

malam tadi dengar berita pasal Ketua Polis Negara tu terus aku pandang mr.hubby pastu senyum, dia pun pelik pehal lak tiba² bini dia tersenyum..aku pun flash back la cerita 2thn lepas..hehehe

 


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...