CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

03 January 2011

Dhia is 1 year, 2 months and 1 week

Sepanjang cuti 3ari nih aku dok umah je melayan si kenit Dhia yg dah banyak keletah, kerenah, perangai dan macam-macam aksi yang dia nak tunjukkan kt ibu n walid.  Cuti lar yang paling best sebab dari pagi sampai malam bersama dgn Dhia, dpt tengok perkembangan dia..sangat syok!

Mr.Hubby kena keja, cuti dibekukan sampai bulan 2 katanya..erm tak best tol..nasib Dhia ada melayan ibu kan :) Dhia skang dah pandai dah nk ikut walid gi keja, nampak walid siap-siap dia pun mula lar ambik kasut mintak pakaikan pastu jalan ke pintu, konon nk bukak pintu lar tu..bila walid kuar je, mula ar merengek nk mintak ikut..

Skang usia dhia nak masuk 13 bulan, macam-macam dah boleh buat, here are her milestones:
  • Still lagi breastfeed tapi bila aku ada kat umh and time nak tido xkira lar malam ke siang ke tu memang wajib lar..kalau malam bagi botol mau dhia campak je botol tuh..siang memang aku bagi susu formula je..skang ni pun dhia dah kuat minum. Alhamdulillah skng nih sedang mencuba nak menambah kuantiti susu sbb rs cm dah kurang je. Niat nak menyusukan dhia sampai umo 2thn.
  • Dhia dah pandai bercakap skit-skit..kalau kita ckp ulang-ulang kat dia msti dia ikut..sgt shomey! gi pun dari dhia baby lagi aku mmg suka bercakap dgn dia, pe yang aku wat msti aku ckp dgn dia, contoh: kalau aku nk tukar pampes, nk mandikan, nk bagi susu, nk mkn. aku tnye soalan aku yg jawab. mcm pagi tadi aku ckp lar "dhia nih membebel je lar" pstu mulut dia bising lagi ntah ckp apa sambil muka kerut2. pstu aku bising ar kt dia sbb dia sepahkan barang mandian dia, tiba2 je dia ckp "belbel" sambil pandang muka aku..pstu siap letak jari kat mulut soh aku diam..eeee rs cm nk geget je budak nih taw.  Pagi tadi aku tnya mr.hubby dia tido kol bape mlm td, pstu dhia pun ckp "kol pe"..gelak je kitaorg dgr..ptg tadi pas mamam dhia yak, sambil aku nk lap bobot, dia ckp "waa pe". kalau aku ckp tak boleh msti dhia balas ckp "lehleh"..mulut asyik membebel je kalau diam pun time tido je ar..
  • dah pandai mencubit orang..lagi-lagi bila dia geram msti aku jadi sasaran cubitan dia tuh..kalau aku cubit-cubit manja, msti dia balas balik.
  • suka geget walid kalau geram, sebab walid slalu buli dhia..dhia dah tak berani nk geget ibu sebab dulu penah dhia geget ibu, ibu tak bagi "nen".
  • dah reti panjat, skang nih slalu panjat sofa, pantang orang leka msti dia dah duduk atas sofa, risau dia tergolek jer..kadang-kadang tu dia leh landing tepi2 sofa, wat aku sakit jantung je ar..baru-baru nih cobaan nk memanjat kabinet tv and meja.
  • pantang nampak orang gi dapur, laju dia follow, pstu abis lar kabinet, laci semua dia bukak.
  • kalau nk mandi, pandai nk cuba bukak baju&seluar sendiri, bila aku dah bukak baju&seluar dhia pandai masukkan baju kotor dalam bakul dia..kalau bukak pampes pun cmtu pandai nk buang dalam tong sampah.  bila minum susu kalau dah abis ambik tutup botol pstu letak atas meja.
  • skng nih dah kuat makan n minum susu. kalau nk susu tuh mula ar dia merengek2, sebab tak sabar..tiap kali dia nk susu msti aku tnya dua ke tiga sambil jari tunjuk kt dhia.(dua scoop ke tiga scoop). msti dhia ckp "ge" tapi jari dia tunjuk satu..hehehe kalakar..slalau memang aku wat 3scoop je sebab kalau wat lebih msti tak abis, kdang2 wt 3 scoop tu pun msti ada tinggal baki skit. tapi memang kerap ar dia minum xsampai sejam kadang-kadang dah mintak susu lik..
  • asyik merayap je xreti dok diam, ada je bnda yang dia wat..dah lar jenis tak takut gelap, kalau kitaorg duk dpn tv, dia berani ntah watpe masuk bilik sorang2..
  • kalau kena marah msti cepat je merengek terus keluar air mata..aduh primadona air mata sungguh anakku ini..kdg2 sambil terlentang/meniarap atas lantai sambil hentak2 kaki..perangai dhia nih sama ar cam anak akak aku Damia, nama pun seakan sama pstu perangai memang totally sama ar.
  • sgt jealous, tak boleh tengok walid peluk, cium or dok dekat dgn aku ke msti dia menjerit sambil mata bolat besar. kalau ckp "sayang ibu/sayang walid msti dia dtg cepat-cepat dtg kat kitaorg. tak tau ar dia jeles dgn aku ke jeles dgn walid..tapi kalau boleh dia nak kitaorg peluk dia sekali..
  • dah pandai salam cium tangan, pepagi before go to skool msti salam cium. pstu kalau bagi pipi mintak dia cium msti cium dua belah pipi, dahi n mulut.
Tu je lar yg aku leh ingat, ikutkan banyak lagi..mau 3ari 3malam baru abes..hehehe..apa2 pun ibu walid syg sesangat kat dhia..:)

 pic masa bday party Damia (3yrs)&Dhia (1yrs). diarog nih mmg byk persamaan, padahal jarang jumpa.rasanya sbb dlm perut diaorg nih tusyen benda yg sama kot..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...