CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

24 August 2011

12 Ogos 2011 atuk kembali padaNya

Salam, Pada 12 Ramadhan 1432H, 12 Ogos 2011 (Jumaat) satu-satunya atuk aku masih ada pergi buat selamanya pada 1pm. arwah atuk masa tu duduk kat rumah maklang izan dia PJ. Kaklong call aku pukul 1pm lebih.masa tu aku tgh shopping kt putrajaya ada warehouse sale..masa kaklong call tu aku tak dapat nak angkat sebab tangan penuh dengan barang. aku ingatkan dia call nak tambah pesanan brg utk baby dia..mula2 aku malas nak return call ingat sampai office baru nak call..tapi ati aku tak sedap, masa nak bayar aku terus call..terus aku masa terkedu bila kaklong kata atuk dah meniggal. aku pun terus lar call mr.hubby, tp tak angkat..banyak kali jugak aku call dia tapi camtu jugak la... aku send sms bg tau..pas sms call lagi banyak kali..bila mr.hubby call aku balik aku macam nak marah "nape tak angkat call"..dia kata "abg gi sembahyang jumaat la"...aku lupa hari jumaat.

lepas bayar balik ofis, aku terus kemas2 barang..call bos bagitau aku nak balik atuk meninggal..masa bawak kereta dah tak ingat apa dah pikir nak sampai cepat kat rumah nak ambik dhia..

mama call bagitau dia dtg umah aku dulu past
u gerak sama2..kul 3.30pm jugak la mama papa sampai..papa kata kebumi malam tunggu mak ngah dari kedah sampai..aku tepon adik aku ain dia ada kat shah alam, nak gi ke tak nak..kitaorg pun jemput la si ain, dengan hujan punya la lebat, dengan traffic jam lagi, dengan dhia tak henti2 makan biskut cokalat sampai termuntah tak jugak sampai2..

kitaorg sampai PJ dalam pukul 5pm..kaklong
otw dari johor berdua je dengan damia..sampai2 je belum ramai lagi org..adik beradik papa semua ada dengan saudara terdekat.

bila masuk je dlm, tgk sekujur tubuh dhia terus nak gi kat onyang dia..semua org berkumpul pakteh bukak kain tutup wajah jenazah..dhia peluk je aku kuat2 dia macam memahami pulak..bila pakteh tutup balik kain tu, dhia tunjuk2 onyang sambil ckp "kak..kak.."(soh bukak)..org makin ramai aku pun beralih la
duduk dekat dapur, dhia pulak asyik ajak nak duduk dkt onyang..

maklang cerita pukul 1pm nak kejutkan a
tuk utk suap makan, tp atuk tak bergerak..kami semua dah tau atuk akan pergi dalam masa terdekat ni..kami semua redha..tapi atuk je tak tau penyakit atuk yang sebenarnya..panjang umur atuk 91tahun hidup..alhamdulillah atuk pergi dengan tenang..

bersyukur sgt masa family day kat rumah atuk di Tanjung Keling 28 May 2011 semua ada..tengok atuk masa tu pun happy je..lebih2 lagi tengok cicit dia Damia n Dhia..atuk cuba nak dokong dhia tapi tak larat, sbb
dhia debab..pastu dhia nak duduk kat riba atuk pun atuk tak larat..

Dalam kenangan

atuk buat peace tapi aku pulak tak tangkap betul..

seronok atuk tgk cicit


Al-Fatihah..

Di dalam As Shahih diriwayatkan dari Abu Hurairah Radhiyallahu’anhu bahwa Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam bersabda :

“Apabila seorang anak Adam meninggal, maka akan terputus amalannya kecuali tiga perkara : shadaqoh jariyah, ilmu yang bermanfaat dan anak shalih yang mendoakan kepadanya”.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...