CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

28 December 2011

Pilihan Opsyen Persaraan 58 atau 60 tahun ???

aku sangat-sangat tak tau nak buat keputusan 
sama ada nak pilih bersara 58tahun atau 60tahun..
dah penat dah nak fikir laaa...
tapi yang pasti memang aku pilih ambik SBPA..
 aku memang jenis susah nak buat keputusan kot..
sebab takut tersalah buat keputusan..
sebab tu aku ni jenis klu nak beli barang ke, nak wat keputusan ke mesti tanya orang sekeliling atau tanya mr.hubby..selalunya mr.hubby la
tapi last sekali aku yang decide nak pilih mana..
bagi aku mcm rasa kepuasan bila dah tanya orang..

pasal opsyen persaraan ni ramai yang kata
"ambik je la pencen 6otahun, kalau dah tak larat nnti start umo 55thn dah leh pencen"
tapi ada jugak yang cakap
"kalau ambik pencen kekal yang 55/56/58 tahun tu kalau tiba² nak pencen awal, duit pencen tu tak dapat selagi tak capai umo pilihan persaraan kita"

ni dah 28hb, lagi dua hari je lagi kena hantar borang opsyen persaraan tu..
borang tu pun aku tak tulis apa lagi..

last sekali nnti aku nak tanya pendapat bos aku la..
aku suka ckp dengan bos sebab dia banyak ajar aku erti sabar, erti muhasabah, erti kehidupan dan macam² lagi la..gi pun bos aku tak pernah memburukkan orang apatah lagi bersangka buruk dengan orang walaupun orang buat jahat dengan dia..
bagi aku hati bos aku ni baik sgt..

tapi aku rasa aku akan pilih 60 tahun..
mula² dulu terfikir dan terlepas cakap, sampai ke umo 60thn, larat lagi ke..
bila aku terfikir sejenak..kata² adalah suatu doa
sampai ke tak aku kerja sampai 60thn tu semua kerja Allah, dah tertulis dah perjalanan hidup aku ni..

apa yang perlu aku buat skang ni berdoa supaya aku dipanjangkan umur, diberikan kesihatan dan kekuatan serta dapat menjalankan tanggungjawab kepadaNya, kpd keluarga, kepada negara..ceewaahhh!! mudah-mudahan :)







3 comments:

  1. tak pilih 60 pun tak jejaas..gaji tetap naik..takut pilih 60 mana tau 5 tahun akan datang pekeliling berubah plak..60 thn baru buleh dapat pencen bulanan dan janjaran haru kita...tu pendapat saya..coz daam 8 thn sy kerja nie pun dah berapa kali ubah pekeliling option bersara nie..

    ReplyDelete
  2. ummiP3: ntah la kak, takut gak pe yang akak cakap tu..huhuhu..kena fikir lagi nih..nak kawen pun tak susah nak fikir camni..hehehee

    ReplyDelete
  3. heee.istikharah...ler gamaknya...hooo

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...